کتاب Therapeutic Medicinal Plants in Traditional Persian Medicine به قلم پژوهشگران ایرانی و بین المللی منتشر شد

انتشارات تیلور و فرانسیس پرکاربردترین گیاهان دارویی در طب ایرانی را که حاصل همکاری 40 پژوهشگر است به مخاطبان بین المللی معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده طب ایرانی، کتاب Therapeutic Medicinal Plants in Traditional Persian Medicine با همکاری ۴۰ نویسنده از دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، ارتش، شاهد، شیراز، مشهد، بابل، کرمانشاه، شهرکرد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فیلیپس ماربورگ آلمان و دانشگاه لانگ آیلند نیویورک آمریکا و در قالب 42 فصل و 326 صفحه تألیف شده است.

کتاب حاصل فعالیت این تیم 40 نفره به مدت دو سال و نیم و با ادیتوری دکتر روجا رحیمی، استاد داروسازی سنتی و رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر رودابه بهرام سلطانی، استادیار داروسازی سنتی و معاون بین الملل دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که توسط انتشارات CRC Press, Taylor and Francis منتشر شده است.

مقدمه کتاب، توسط دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین الملل دانشگاه و دانشیار گروه طب سنتی دانشکده طب ایرانی نگارش شده است.

فصل اول این کتاب به معرفی مکتب طب سنتی ایرانی و فصل دوم به تاریخچه استفاده از گیاهان دارویی در طول شکل گیری و گسترش طب سنتی ایرانی اختصاص پیدا کرده است.

در ۴۰ فصل بعدی کتاب، ۴۰ نمونه از پرکاربردترین گیاهان دارویی در طب ایرانی در قالب یک مونوگراف معرفی شده است. در هر مونوگراف ابتدا به اسامی مختلف گیاهان و مواد مؤثره اشاره شده و سپس کاربرد درمانی گیاه براساس منابع طب ایرانی شرح داده شده است.

در ادامه شواهد نوین مربوط به اثرات درمانی گیاهان بر اساس مطالعات جدید و مقالات در دو بخش شواهد بالینی و شواهد پیش بالینی معرفی شده و ملاحظات مصرف هر گیاه شامل عوارض و تداخلات، ایمنی مصرف در بارداری و شیردهی و دوز پیشنهادی بر مبنای مطالعات جدید مورد اشاره قرار گرفته است.

هر بخش از این مونوگراف ها، شامل یک تصویر از نمونه گیاه مورد استفاده در بازار دارویی است. تهیه تصاویر روی جلد و نمونه های گیاهی در هر فصل، توسط مهدی کیهان کارشناس سمعی بصری دانشکده طب ایرانی انجام شده است.

این کتاب به اساتید فقید دکتر غلامرضا امین و دکتر ابوالقاسم سلطانی به پاس زحماتی که در طول حیات پرثمر خود در حیطه تحقیقات گیاهان دارویی سنتی انجام دادند، تقدیم شده است.

لینک مشاهده کتاب 

خاطره فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی