متن مورد نظر خود را جستجو کنید

کارگاه آموزشی آشنایی با خطبه همّام در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

کارگاه آشنایی با خطبه همام

دکتر محمدجواد جاوری صفات پرهیزکاران در خطبه متّقین یا خطبه همّام را برای مدیران و کارکنان دانشکده طب ایرانی شرح داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده طب ایرانی، کارگاه آموزشی آشنایی با خطبه همّام ویژه کارکنان دانشکده طب ایرانی به همت معاونت فرهنگی دانشکده و با تدریس دکتر محمدجواد جاوری، و با حضور دکتر محمدرضا رستم بخش، معاون اداری و مالی دانشکده طب ایرانی و کارمندان دانشکده، یکشنبه 22 مهرماه 1403 در ساختمان احمدیه دانشکده برگزار شد.

دکتر رستم بخش در ابتدای این کارگاه با بیان این مطلب که در دانشکده طب ایرانی در راستای نهضت نهج البلاغه خوانی در سالهای اخیر سه دوره ختم نهج البلاغه انجام شده است، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری سلسله وار این جلسات آموزشی در سطح دانشگاه و آشنایی با تعالیم ارزشمند نهج البلاغه، این آموزه ها به صورت عملی سرلوحه تمام امور قرار بگیرد.   

دکتر جاوری در آغاز مبحث کارگاه در معرفی خطبه همّام چنین گفت: خطبه متّقین یا خطبه همّام، از خطبه های مشهور نهج البلاغه است که امیرالمؤمین بنا به درخواست یکی از یارانش به نام همّام آن را بیان کرد. این خطبه، به نام خطبه اخلاقی همّام نیز شهرت دارد و از خطبه هایی از نهج البلاغه است که در سایر کتب معتبر نیز از آن ذکر شده است. گفته می شود در این خطبه، رفتارهای فردی، اجتماعی و عبادی متقین چنان وصف شده است که همام، پس از شنیدن آن، مدهوش می شود و جان می دهد.

وی در ادامه به قرائت و شرح خطبه پرداخت و پیرامون صفات پرهیزکاران و مفهوم دقیق کلماتی که در وصف آنها در این خطبه نقل شده است به تفصیل صحبت کرد.

دکتر جاوری به نقل از این خطبه؛ اهل فضل بودن، زبان به صواب گشودن، میانه روی، مشی تواضع، و چشم و گوش بر حرام بستن را از ویژگی های پرهیزکاران برشمرد.

خاطره فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی

تصاویر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه
متن مورد نظر خود را جستجو کنید