اختتامیه دوره آموزشی ماساژ و اسپا در گردشگری طب ایرانی در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت: طب ایرانی گنجینه ای ملی است که باید به بهترین شکل از آن بهره برداری کنیم

مراسم اختتامیه دوره آموزشی ماساژ و اسپا در گردشگری طب ایرانی

مراسم پایانی اولین دوره جامع ماساژ و اسپا در گردشگری طب ایرانی با حضور دکتر نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، دکتر روجا رحیمی، رئیس مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی دانشگاه علوم پزشکی تهران، و دکتر حسین رضایی زاده، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی این دوره، روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 در ساختمان هروی دانشکده طب ایرانی برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده طب ایرانی، در این دوره که توسط سماد (سامانه آموزش های آزاد معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران) با همکاری دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، انجمن علمی طب سنتی ایران و مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، در مجموع 270 ساعت آموزش های تئوری و آموزش های عملی شامل کارآموزی و کارورزی به شرکت کنندگان ارائه شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر رضایی زاده، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری موفق این دوره با وجود تمام چالش های موجود، گفت: درخصوص ماساژ با وجود اینکه یکی از موضوعات مهم مرتبط با سلامت جامعه است، تاکنون به دلایل مختلف سیاستگذاری شفاف صورت نگرفته است و متأسفانه این ظرفیت در کشور ما مغفول مانده است؛ درصورتی که می توان از این خدمت که کشور ایران در آن صاحب سبک نیز هست، برای ارتقاء سطح سلامت جامعه و کارآفرینی بهره برد.

وی در ادامه افزود: در کشور چین به عنوان یکی از کشورهایی که در این حوزه فعالیت گسترده دارد، ارائه انواع ماساژ از خدمات کوتاه و سرپایی تا خدمات حرفه ای و تخصصی به جامعه صورت می گیرد تا در ابعاد و شکل های مختلف از تکنیک های ماساژ برای ایجاد حال خوب در جامعه استفاده کنند. در کشور ما نیز می بایست این ظرفیت مدیریت و هدایت شود و تحت نظارت صحیح قرار بگیرد تا مردم جامعه از این خدمت به صورت بهینه بهره مند شوند.

دبیر علمی دوره با بیان این مطلب که در وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران موضوع ساماندهی ماساژ و توسعه منطقی و هماهنگ با قوانین آن به صورت یک ضرورت در دستور کار قرار گرفته است، افزود: از آنجایی که قدم اول در این مسیر آموزش است، دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به عنوان دفتر سیاستگذاری حوزه خدمات مرتبط با طب ایرانی و مکمل در کشور با هماهنگی معاونت درمان وزارت متبوع تصمیم گرفت دوره آموزشی ماساژ و اسپا را که کوریکولوم آن به تصویب انجمن علمی طب سنتی ایران رسیده است، به مرحله اجرا درآورد. در همین راستا تفاهم نامه ای بین انجمن علمی طب سنتی ایران و مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی دانشگاه علوم پزشکی تهران منعقد شد که این دوره توسط مرکز آموزش های آزاد دانشگاه علوم پزشکی تهران (سماد) برگزار شود.

دکتر رضایی زاده در ادامه پیرامون روند برگزاری این دوره، نحوه آزمون گیری، روند امتیازدهی به شرکت کنندگان و اعطای گواهینامه توضیحاتی بیان کرد و گفت: شرکت کنندگان این دوره، طی دو مرحله آزمون کتبی، یک مرحله مصاحبه و سه مرحله آزمون عملی انجام تکنیک های ماساژ، موفق شدند این دوره را به پایان برسانند و دو گواهینامه معتبر به زبان های فارسی و انگلیسی از سامانه آموزش های آزاد دانشگاه(سماد) دریافت کنند. همچنین با هماهنگی دفتر طب ایرانی در صفحه رسمی وبسایت این دفتر سربرگی تعریف خواهد شد که افرادی که این دوره را با موفقیت به پایان رساندند به عنوان فعالان موردتأیید این حوزه ازسوی وزارت بهداشت معرفی شوند.

دکتر رضایی زاده در پایان افزود: این دوره به زودی به عنوان تنها دوره رسمی موردتأیید وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد و مراکز ارائه دهنده این خدمات در حوزه سلامت طی یک برنامه تدریجی مکلف خواهند شد برای ادامه فعالیت این دوره را پشت سر بگذارند.

در ادامه مراسم دکتر رحیمی، با بیان این مطلب که یکی از رسالت های مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی دانشگاه کمک به توسعه کارآفرینی و جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی، توانمندسازی فعالان و فناوران عرصه های مختلف طب ایرانی و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی است، افزود: با مدیریت و حمایت سرکار خانم دکتر حسینی یکتا در دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، تدوین برنامه ها و دستورالعمل هایی در این خصوص صورت گرفته است و از آنجایی که ظرفیت بسیار ویژه ای در حوزه ماساژ در کشور ایران وجود دارد، ساماندهی این حوزه همواره دغدغه مهمی برای ما بوده است.

رئیس مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی دانشگاه در ادامه بر ضرورت آموزش منطقی، علمی و اصولی در این حوزه تأکید کرد و گفت: در مسیر ساماندهی آموزش در حوزه ماساژ، تعریف دوره ای که موردتأیید وزارت بهداشت باشد، اقدام مهمی بود. باتوجه به پتانسیل های مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی دانشگاه و از آنجایی که این مرکز در دل دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت می کند و با اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه ارتباط تنگاتنگ دارد، و همچنین فعالیت شرکت راما اسپا به عنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه مرکز رشد و همچنین موسسه درمه، فرصت مغتنمی فراهم آورد تا با بهره گیری از تمام این ظرفیت ها و تعامل های برقرار شده با دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و انجمن علمی طب سنتی ایران، برگزاری این دوره آموزشی به عنوان نخستین دوره موردتأیید وزارت بهداشت در حوزه ماساژ تحقق پیدا کند.  

در ادامه مراسم، دکتر حسینی یکتا با بیان این مطلب که طب ایرانی گنجینه ای ملی است، گفت: تلاش در راستای اعتلا و رشد طب ایرانی که حوزه ای از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است، این مهم را میسر می کند که از این داشته منحصر به فرد ملی به بهترین شکل بهره برداری کنیم.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت همچنین تأکید کرد که باتوجه به اسناد بالادستی و نگاه بین المللی به طب ایرانی موظف هستیم در این حوزه تصمیم گیری و سیاستگذاری درست داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر 9 دانشکده طب ایرانی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور به تربیت نیروی تخصصی طب ایرانی مشغول هستند و حدود 500 متخصص طب ایرانی در سطح کشور مشغول ارائه خدمت به جامعه هستند. علاوه بر این بالغ بر 1000 پزشک عمومی دوره های موردتأیید وزارت بهداشت در حوزه طب ایرانی را پشت سر گذاشته اند و مشغول به فعالیت هستند.

دکتر حسینی یکتا در ادامه افزود: برنامه ریزی برای آموزش نیروهای متخصص موردتأیید وزارت بهداشت برای ارائه خدمات در سطوح و تنوع مختلف، همواره در دستور کار دفتر طب ایرانی و مکمل بوده است. دوره های مختلف مهارتی در رشته های مختلف پیشنهادشده و به اجرا درآمده است. ما درصدد رد و یا تأیید دوره های مختلف برگزارشده در سطح کشور نیستیم اما نیاز به همسان سازی و ایجاد دوره های جامع برای آموزش نیروهای موردتأیید وزارت بهداشت و معرفی آنها به مراکز درمانی و معاونت بهداشت وزارت بهداشت همواره وجود داشته است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت همچنین گفت: یکی از سیاست های مهم دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت که برنامه ریزی در آن عرصه را با جدیت پیگیری می کنیم بحث توسعه گردشگری سلامت طب ایرانی و جذب توریست در این حوزه است که یکی از جاذبه های جدی آن بحث ماساژ ایرانی است. خوشبختانه رویدادهای متنوعی در این حوزه داشتیم و خواهیم داشت و برگزاری دوره آموزشی ماساژ و اسپا در گردشگری طب ایرانی، یکی از اقدامات مهم در این عرصه بوده است.

در پایان این مراسم، اعطای گواهینامه به شرکت کنندگانی که دوره آموزشی ماساژ و اسپا در گردشگری طب ایرانی را با موفقیت به پایان برده بودند انجام شد و پس از آن، کارگاه تکمیلی اسپا در صنعت گردشگری با اعطای گواهینامه برگزار شد.    

خاطره فهیمی
نویسنده:

خاطره فهیمی