رویداد بین‌المللی کنسرسیوم مراکز آموزش عالی پزشکی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای و کنفرانس جهانی آموزش عالی چین

دکتر حسین قناعتی بر کاهش هزینه های پایان ناپذیر نظام سلامت ازطریق بهره گیری از طب سنتی تأکید کرد

دکتر حسین قناعتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در رویداد بین‌المللی کنسرسیوم مراکز آموزش عالی پزشکی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای و کنفرانس جهانی آموزش عالی چین، گفت: سازمان بهداشت جهانی، مدتی است توجه ویژه به طب سنتی نشان می دهد و این رویکرد مهمی است چرا که بهره گیری از طب سنتی می تواند هزینه‌های پایان‌ناپذیر نظام سلامت را کاهش دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده طب ایرانی، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه و دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست کنسرسیوم مراکز آموزش عالی پزشکی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای و کنفرانس جهانی آموزش‌ عالی چین، شرکت و سخنرانی کردند.

در این دو رویداد، که در روزهای 5 تا 8 آبان ماه 1402 به صورت همزمان در شهر پکن برگزار شد، مسئولانی از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر جهان حضور داشتند.

دکتر قناعتی در نخستین روز از برگزاری این دو رویداد، در یکی از پنل های تخصصی با موضوع «مدل آموزش علوم پزشکی در جمهوری اسلامی ایران» سخنرانی کرد. 

رئیس دانشگاه در این سخنرانی، بر لزوم توجه جدی به موضوع طب سنتی در کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای، تأکید کرد و با اشاره به قدمت 180 ساله دانشگاه علوم پزشکی تهران، از فعالیت بیش از 100 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه که یکی از آنها مرکز تحقیقات طب سنتی است، یاد کرد.

دکتر قناعتی طب سنتی و طب مدرن را در مسیر تأمین سلامت جامعه، هم راستا دانست و گفت: برای ما مهم این است که سلامت مردم تأمین شود و حس خوب در جامعه وجود داشته باشد و هر روشی که این امر را میسر کند، تفاوتی ندارد.   

وی همچنین افزود: سازمان بهداشت جهانی، مدتی است توجه ویژه به طب سنتی نشان می دهد و این رویکرد مهمی است چرا که بهره گیری از طب سنتی می تواند هزینه‌های پایان‌ناپذیر نظام سلامت را کاهش دهد.

رئیس دانشگاه با تأکید بر قدمت هزارساله طب سنتی در چین، هند، ایران، استرالیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و مناطق تحت پوشش آمازون، گفت: اقبال و توجه مردم به طب سنتی نشان دهنده آن است که این شاخه از طب می‌تواند نقش مهمی در سلامت جوامع داشته باشد. بیش از 70 درصد مردم استرالیا و بیش از 50 درصد مردم ایران، به طب سنتی توجه ویژه دارند و این طب از نظر آن‌ها کارآمد و جذاب است.

دکتر قناعتی نبود و کمبود سیستم‌های مدرن تحقیقاتی برای تأمین شواهد پژوهشی کافی را در طی سالیان قبل، چالش مهمی برای دفاع از طب سنتی عنوان کرد و گفت: لازم است برای کسب شواهد بیشتر در این حوزه، تحقیق و مرور بیشتری انجام دهیم.

وی با اشاره به وجود هشت هزار گونه گیاهی در ایران که دو هزار گونه آن مربوط به گیاهان پزشکی است، گفت: طب سنتی ایران همواره در جهان مورد توجه بوده است و تا قرن هجدهم میلادی، کتاب های ابن سینا در دانشگاه‌های مهم اروپا تدریس می‌شد.

رئیس دانشگاه با بیان این مطلب که در ایران دانشکده طب سنتی به صورت مستقل وجود دارد، گفت: ما در نظام آموزشی ایران به آموزش طب سنتی توجه ویژه داریم و امیدواریم بتوانیم در آینده این رشته را به صورت علمی گسترش دهیم.

دکتر قناعتی بهره گیری تلفیقی از طب سنتی نقاط مختلف جهان را بسیار کمک‌کننده دانست و از آمادگی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای همکاری و تعامل با دانشگاه طب چینی پکن که هفت میلیارد دلار برای ساخت دانشگاه جدید طب سنتی در منطقه جنوبی پکن هزینه کرده است؛ خبر داد.

وی همچنین درخصوص کنترل بیماری‌های مهم غیرواگیر ازجمله چاقی، دیابت و فشارخون که در طب سنتی برای آن‌ها روش‌هایی وجود دارد؛ آمادگی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای برنامه‌ریزی طرح های تحقیقاتی و اجرایی را اعلام کرد.

رئیس دانشگاه گسترش کلینیک‌های طب سنتی، آموزش، تحقیق، نوآوری و گسترش فعالیت‌های فرهنگی برای توسعه طب سنتی را بسیار مهم دانست و برای رفع مقاومت طب مدرن و برخی از دانشمندان طب مدرن در مواجهه با طب سنتی، پیشنهاد همکاری‌های بین‌المللی برای انجام آزمایش‌های بالینی کنترل‌شده دو سو کور و یا سایر روش‌های تحقیقاتی برای اثبات یا رد روش‌های سنتی را مطرح کرد.

دکتر قناعتی در حاشیه این رویداد، با رئیس دانشگاه طب چینی پکن دیدار و پیرامون موضوع همکاری‌های دو دانشگاه در حوزه طب سنتی گفتگو کرد.

در این نشست، همکاری‌های آموزشی، برگزاری دوره‌های مشترک منتهی به مدرک، همکاری در برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و همکاری های مشترک پژوهشی در حوزه طب سنتی مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس دانشگاه طب چینی پکن همچنین درخصوص راه‌اندازی مرکز درمانی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در ایران، با هدف ارائه خدمات طب سنتی تلفیقی ابرازعلاقه‌مندی کرد.

در پایان این گردهمایی، مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشنهادهای خود در موضوعات طب سنتی و بیماری‌های غیر واگیر را به دبیرخانه کنسرسیوم ارسال کند تا برخی پروژه‌ها با محوریت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در دانشگاه‌های عضو این کنسرسیوم اجرا شود.

خاطره فهیمی
نویسنده:

خاطره فهیمی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *