کارگاه اخلاق و تعهد حرفه ای در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

کارگاه اخلاق و تعهد حرفه ای در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر محمود دوستی، استاد دانشکده پزشکی گفت: اگر بتوانیم اخلاق و پایبندی به آن را در خود پرورش دهیم، می توانیم به قوانین هم پایبند باشیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده طب ایرانی، کارگاه اخلاق و تعهد حرفه ای در محیط دانشگاهی، با تدریس دکتر محمود دوستی، استاد دانشکده پزشکی، و با حضور دکتر روجا رحیمی، رییس دانشکده طب ایرانی، جمعی از اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه، روز دوشنبه 8 آبان ماه 1402 در ساختمان احمدیه دانشکده طب ایرانی برگزار شد.

در این نشست دکتر دوستی با تأکید بر ضرورت توجه به اخلاق در جامعه، گفت: امروزه جامعه بشری متخصصانی تربیت می کند که لزوما متعهد نیستند. می بایست رویکرد و نگاه دنیای مدرن به این مقوله تغییر کند چرا که جامعه ای که بر محور اخلاق استوار نباشد رو به انحطاط می رود.  

وی در ادامه افزود: همواره باید توجه کنیم که خودمان را به لباس اخلاق، ملبس کنیم و برای تمام کارهایی که انجام می دهیم، چرایی و چگونگی آن را از خود بپرسیم. تفکر و پاسخ به چرایی هر کار می تواند ما را در گام نهادن در مسیر درست هدایت کند.

دکتر دوستی با تأکید بر این مطلب که علم لازم است اما کافی نیست، گفت: جامعه برای تعالی به قانون و اخلاق، به یک میزان نیاز دارد. علم به تنهایی می تواند اخلاقیات را از ما بگیرد. فرد عاقل برای پایان کار خود اندیشه می کند و انتهای کار را در نظر می گیرد اما در هر کار مسیر اخلاق نیز باید درنظر گرفته شود.

وی در ادامه با خواندن ابیاتی از شاعران و بیان جملاتی از اندیشمندان، افزایش مطالعه و کتاب خواندن و به ویژه توجه به ادبیات غنی ایران زمین را در مسیر انسان سازی و کسب اخلاق بسیار کمک کننده دانست.

استاد دوستی در ادامه پیرامون جایگاه قانون و اخلاق و پایبندی به آنها در جامعه سخن گفت و افزود: اگر بتوانیم اخلاق و پایبندی به آن را در خود پرورش دهیم، می توانیم به قوانین نیز پایبند باشیم زیرا قانون مداری به تنهایی انسان ها را اخلاقمند نخواهد کرد.

وی در پایان با تأکید بر لزوم بازگشت به فطرت الهی و تجلی آن در خصایل انسانی، گفت: ماهیت قانون، کمیت مداری و ماهیت اخلاق، کیفیت مداری است و تعادل میان این دو، می تواند جامعه را به رستگاری برساند.

 

خاطره فهیمی
نویسنده:

خاطره فهیمی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *