کارگاه ملی اصول و مبانی پژوهش در طب ایرانی در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

کارگاه ملی اصول و مبانی پژوهش در طب ایرانی

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت پژوهش را، اساس پایدار بودن طب ایرانی در نظام سلامت کشور دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده طب ایرانی، کارگاه سه روزه اصول و مبانی پژوهش در طب ایرانی به همت دانشکده طب ایرانی و با همکاری دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و انجمن علمی طب سنتی ایران، به صورت حضوری و آنلاین طی روزهای 13 تا 15 تیرماه 1403 در ساختمان احمدیه دانشکده طب ایرانی برگزارشد.

دکتر نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه این کارگاه، با تأکید بر این مطلب که توانمندسازی متخصصان و اعضای هیأت علمی حوزه طب ایرانی، داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی همواره از سیاست های اصلی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت بوده است، گفت: برگزاری کارگاه اصول و مبانی پژوهش در طب ایرانی به ویژه آنکه با حضور و تدریس اساتید برجسته و پژوهشگران عضو یک درصد دانشمندان برتر جهان انجام می گیرد، می تواند نتایج بسیار مفیدی در ارتقاء جایگاه طب ایرانی داشته باشد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که پژوهش، پایه و اساس پایدار بودن طب ایرانی در نظام سلامت کشور است، افزود: طب ایرانی داشته منحصر به فرد ملی ماست و می تواند در مسیر مرجعیت علمی کشور نقش عمده ای ایفا کند. کسب رتبه چهارم ایران در تولید علم در حوزه طب ایرانی حاصل پرداختن به پژوهش های باکیفیت در این حوزه و مستندسازی این دانش است که بی شک این جایگاه قابلیت ارتقاء دارد و ما می توانیم در عرصه های مختلف به ویژه پژوهش در حوزه طب ایرانی سرآمد باشیم.

در ادامه دکتر روشنک مکبری نژاد، رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران با بیان این نکته که اساس علم، پژوهش است، افزود: لازمه توسعه علمی یک رشته، پرداختن به پژوهش با اصول صحیح در آن رشته است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که برای توسعه مکتب طب سنتی باید گفتمان مشترکی با جامعه علمی داشته باشیم، گفت: طب سنتی ترمینولوژی مخصوص به خود را دارد و لازم است تحقیقات این حوزه به زبان علم روز دنیا و کاربردی ارائه شود تا بتواند برای جامعه مفید بوده و نیازها و مشکلات مردم را حل کند.

در ادامه مراسم و پس از سخنرانی های افتتاحیه، پنل های تخصصی کارگاه آغاز شد.

در ابتدا دکتر آرمان زرگران، دانشیار داروسازی سنتی و مدیرگروه تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با موضوع مقدمات علم سنجی و مقاله نویسی صحبت کرد.

دکتر زرگران پیرامون مباحثی چون چرخه رشد دانش و جایگاه پژوهش در این چرخه، شروط علمی بودن انتشارات، مسیر صحیح پژوهش، اخلاق در پژوهش و هدف از نگارش مقاله سخن گفت و به معرفی سامانه نوپا و زیرسامانه های آن پرداخت.

در ادامه دکتر روجا رحیمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس دانشکده طب ایرانی، با موضوع نگارش مقالات مروری در طب ایرانی سخن گفت.

اهمیت خواندن مقاله، انواع مقالات مروری و ویژگی های آنها، جایگاه ارزشی مقالات مروری، روند نگارش مقاله و نکات مؤثر در بالابردن کیفیت مقالات و منابع جستجو، بخشی از مطالب ارائه شده توسط دکتر رحیمی بود.

در بخش دوم، دکتر رحیمی با موضوع انتخاب مجله و فرآیند ارسال مقالات سخنرانی کرد.

دومین روز برگزاری کارگاه ملی اصول و مبانی پژوهش در طب ایرانی با ارائه دو بخش تخصصی در صبح و عصر ادامه پیدا کرد.

در بخش صبح، دکتر رودابه بهرام سلطانی، استادیار گروه داروسازی سنتی و معاون بین الملل دانشکده طب ایرانی، مباحث آشنایی با نمایه ها و موتورهای جستجو و مدل نگارش مقالات در طب بالینی: مطالعات پیش بالینی را ارائه کرد.

در بخش بعدازظهر، دکتر آرمان زرگران پیرامون مباحث فرصت های چاپ مقالات در طب ایرانی و اصول کلی درنگارش مقاله به سخنرانی پرداخت.

در روز سوم و پایانی این کارگاه نیز، دکتر زرگران در دو بخش صبح و بعدازظهر با موضوعات نگارش مقالات تبیینی و تاریخی در طب ایرانی، اصول نگارش مقالات بالینی در طب ایرانی، اصول نگارش مقالات داروشناسی بومی، فرآیند ارسال و چاپ مقالات در مجلات علمی و ارائه مقاله در کنگره ها و رویدادهای علمی سخنرانی کرد.   

خاطره فهیمی
نویسنده:

خاطره فهیمی